Van Thailand naar het nieuwe, mooie Laos

12 januari 2018 - Vientiane, Laos

Sabaidee allemaal!

Terwijl ik (het begin van) deze blog schrijf zit ik op de veranda van mijn hostel in Luang Prabang, Laos. Ik heb uitzicht over de rivier, die op veel plekken droog ligt door het seizoen. Ik zie prachtige bergen, een visser met vijf bamboehengels en zes spelende jonge monniken die in het klooster naast het hostel wonen. Ik hoop dat iedereen mooie feestdagen heeft gehad :) Ik heb de feestdagen met hele leuke en lieve mensen gevierd en leuke dingen gedaan, maar pizza eten en overnachten in een luxe hotel konden niet tippen aan sinterkerst en nieuw met familie en vrienden thuis. Wat we tijdens de reis wel aan thuis deed denken was het weer. Sinds kerst is het verbazend koud in de gebieden waar ik ben, en toen het een paar dagen geleden ook nog begon te miezeren had ik bijna het gevoel dat ik in Groningen was. Maar toen zag ik Tuktuks, en streetfood, en Aziatische mensen..

Grensovergang Laos

De gensovergang van Thailand naar Laos was mijn eerst grensovergang over land. Een organisatie zorgde er netjes voor dat ik voor de grens kon overnachten, twee grensovergangen door kon en aan de andere kant weer werd opgehaald door een minivan, die me naar de boot op de Mekong rivier bracht. Wat tijdens de grensovergang handig was geweest, was weten wat de wisselkoers is. In Laos wordt betaald met de Kip, en 1000 Kip is ongeveer 1 euro. Ik had op de grens geen idee hoeveel Kip 1 euro was, dus voor dingen betalen was behoorlijk verwarrend. Het bleef een poosje verwarrend aangezien de briefjes van 1000, 2000 en 10.000 alle drie blauw zijn en dus op elkaar lijken (en je je gemakkelijk vergist). Maar inmiddels gaat betalen beter en proberen random mensen niet meer te helpen als ik na vijf minuten in de supermarkt-rij nog niet mijn geld bij elkaar heb gezocht.

Vientiane

Ik ben mijn reis in Laos gestart in Luang Prabang, gevolgd door Vang Vieng, en nu ben ik in Vientiane, de hoofdstad van Laos. Laos was tot 1950 een franse kolonie, en de franse invloeden zijn overal te zien. Er zijn veel franse bakkerijen en Franse restaurants, op straat worden overal baquettes verkocht ennnn waar ik persoonlijk het meest blij van wordt; ze hebben hier goede wijn en kaas! Laos is ook een van de armere landen van Azie, en in veel lokale restaurants staat hygiene niet heel hoog in het vaandel. Veel reizigers worden ziek, waaronder ook ikzelf. Niet ernstig, maar eten en wijntjes drinken lukte even niet voor een aantal dagen. Gelukkig is het aan de beterende hand :)

In de afgelopen twee weken in Laos heb ik fantastische dingen gedaan. Ik heb enorm veel puppies geknuffeld, en in een tempel op een berg een groene boomslang ontmoet! Ik heb watervallen gezien die van een schilderij afkomstig leken te zijn, bergen beklommen om daarna prachtige zonsondergangen te zien, een kookcursus gevolgd en misschien wel het meest bijzondere; een luchtballonvaart gemaakt met zonsopgang en uitzicht over de bergen van Laos. Op de boot van Thailand naar Laos ben ik een groepje backpackers tegengekomen met wie ik ben gaan reizen. Met een van hen, een meisje uit Zwitserland, reis ik nu nog steeds.

'leren' backpacken

Na bijna 1.5 maand backpacken durf ik te zeggen dat ik het reizen onder de knie begin te krijgen. Het is zo anders dan het 'normale' leven, en het duurde even om uit te zoeken hoe ik het wil, hoeveel tijd ik met mensen door wil brengen, hoe groot de hostels en dorms moeten zijn (ik ben een keer beland in een partyhostel met 20 mensen in een kamer. Nooit weer.). Inmiddels ben ik er ook achter dat ik meestal de backpacker ben met de grootste backpack, en dat ik een aantal dingen die ik heb meegenomen nog nooit heb gebruikt. Maar in plaats van dingen achter te laten, zie ik op de marktjes alleen maar dingen die ik heel graag wil kopen. Een probleem waarvoor ik een goede oplossing heb gevonden: tot Cambodja verzamel ik spulletjes die ik in Nederland wil hebben, en in Cambodja stuur ik dit met de post naar Nederland :)

Ondanks dat het backpacken veel pluspunten heeft (ik zie prachtige dingen en het is iedere dag zaterdag), zijn er dingen die het backpacken soms even wat minder leuk maken. Je hebt nooit echt een 'thuis' waar je je terug kan trekken als je je even niet lekker voelt, of als je geen zin hebt in (vreemde) mensen om je heen. Als je alleen reist gebeurt het vaak dat andere reizigers of locals een gesprek met je aanknopen, en soms heb je daar gewoon echt geen zin in. Ik denk eraan om wat simpele gebarentaal te leren, zodat ik kan doen alsof ik het niet versta als iemand me benaderd.

Plannen (die dagelijks veranderen)

Morgen bezoek ik een boeddha park 20km buiten Vientiane, en eet ik waarschijnlijk veelste dure kaas met rode wijn om te vieren dat ik (bijna) beter ben. Daarna ga ik met het Zwitserse meisje naar Thakhek, vanwaar we een 450km lange scootertocht gaan maken door een nationaal park. We overnachten dan twee keer in een klein dorpje op de route. Na de motorbikeloop reis ik zo snel mogelijk naar het zuidelijkste puntje van Laos, naar de 4000 eilanden op de Mekong Rivier. Na Laos staat Cambodja op de planning, mogelijk gevolgd door Nieuw Zeeland om wat te werken en geld op te sparen voor wat andere landen in Azie. Mezelf kennende veranderen deze plannen nog 10(0) keer, dus pin me er niet op vast.

Omdat de wifi in de hostels niet erg sterk is, is het niet gelukt om foto's te uploaden. Voor de geinteresseerden; ik zet regelmatig foto's op mijn instagram account:) https://www.instagram.com/elisaveenhoven/

Groetjes en tot de volgende keer!

Liefs, Elisa

1. Gea&Freddie Blaauw:
    12 januari 2018
    Wat heb je weer prachtig geschreven Lisa!
    Ben gewoon een beetje jaloers op jou😉
    Meid geniet ervan!! Tot je volgende blogg
    Groetjes De Blaauwtjes 😗
  2. Alie vording:
    12 januari 2018
    Jammer dat het lukt met de foto,s maar je verhaal lezen is ook leuk ....nog veel plezier loiverd
  3. H Velt:
    12 januari 2018
    Elisa wij wensen jou nog veel plezier en geluk.
    Liefs Enge Rieks
  4. Iektje:
    Weer een mooi reisverslag Elisa.👍🏻
    Vervelend dat je je niet zo lekker voelde, maar fijn dat het weer beter gaat.
    Binnenkort maar weer een lekker stukje 🧀🧀 en 🍷🍷.
    Veel plezier verder.
  5. Tessa:
    13 januari 2018
    Leuk om te lezen lieve schat! Trots op jou, wereldreiziger 😘
  6. Gisela rosies:
    Geweldig om te lezen Elisa
    Nog veel geniet- momenten die er op je pad komen, veel plezier verder en de groetjes aan je reisgenootje.
  7. Rob:
    19 januari 2018
    Je zal. NIet de illusie hebben, andere ba kpackers af te s hrikken met. Een gebaar van ikverstajeniet. Maar, waren de locALs dan. ZO opdringering? Dat heb ik nergens meegemaakt. Maar zit dan ook mer in thailand dan in.laos.
  8. Elisa Veenhoven:
    20 januari 2018
    "Als je alleen reist gebeurt het vaak dat andere reizigers of locals een gesprek met je aanknopen, en soms heb je daar gewoon echt geen zin in".

Nee, de locals zijn niet Zo opdringerig :) ik denk dat je het verkeerd begrijpt, zie het citaat hierboven.